Antwoord op Open Brief aan minister Bruins (Medische Zorg) betreffende Thuiskweek Medicinale Cannabis

19 december 2019

Vandaag 19/12/2019 hebben we antwoord gekregen van de minister, zij hebben het op 16/12 verstuurd. Zijn we tevreden? Nee, dus gaat er weer op geantwoord worden door PGMCG

21/11/2019

Vandaag bericht binnen gekregen van de Commissie, brief is zoek dus loopt vertraging op

12/11/2019

In behandeling

Op 25 september 2019 hebben we onderstaande brief verstuurd aan de Commissie van VWS en Bruno Bruin, we zijn benieuwd wanneer we antwoord krijgen.

Aan Zijne Excellentie B. Bruins,

Naar aanleiding van een aantal kamervragen en antwoorden betreffende de thuiskweek van medicinale cannabis, hebben we als stichting een aantal opmerkingen bij uw antwoorden op bepaalde vragen. Wij hopen dan ook dat u de tijd neemt om deze te lezen en in uw op te nemen, zodat u begrijpt wat wij voelen als patiënt.

Uw reacties getuigen van onkunde over de problemen die patiënten ervaren, omdat zij cannabis gebruiken om een menswaardig bestaan te hebben en deze op manieren moeten verkrijgen die zij niet willen,  o.a. uit het illegale circuit. Bij uw voorgangers ging de woordvoering geregeld naar Veiligheid en Justitie, waar cannabis niet thuis hoort. Het kennisniveau over medicinale cannabis laat veel te wensen over bij u en vele andere ministers.

Cannabis en de volksgezondheid is al jaren een onderschat probleem, wat verkeerd wordt aangepakt. Vorige week stelde u dat thuis geteelde cannabis niet goed is voor de patiënt omdat het zogenaamd geen stabiel product is.  Mensen die om medicinale redenen cannabis gebruiken, mogen daarom niet hun eigen medicijn kweken maar moeten verplicht cannabis  gebruiken die onder toezicht van de staat is geproduceerd. Deze cannabis zou ‘van farmaceutische kwaliteit’ zijn. Wat wil dit zeggen? Patiënten vergelijken farmaceutische bedrijven tegenwoordig met gewetenloze geldwolven die vooral bezig zijn met het veiligstellen van hun eigen winst positie en minder kijken naar de belangen van patiënten. Aangezien de zorg steeds duurder wordt, is eigen kweek een stuk voordeliger voor de patiënt en zorgverzekeraar.

15 jaar geleden heeft uw ministerie een monopoliepositie gecreëerd voor het kweken van medicinale cannabis. Door slechts een vergunning te geven aan een bedrijf genaamd Bedrocan. Het is in die tijd niet gelukt om hun aanbod voldoende te laten aansluiten bij de vraag van al die patiënten die om medicinale redenen cannabis gebruiken. Er zijn nog steeds maar 5 soorten beschikbaar, hier zou 4 jaar geleden verandering in komen.

Uit onze enquete blijkt dat er een gebrek is aan voldoende variëteiten en wantrouwen jegens de wiet uit de apotheek omdat deze niet goed werkt voor de klachten die zij hebben. Sommige patiënten hebben ook nog het probleem dat hun arts het niet voor wil of mag schrijven, vooral na het advies van de NHG.

Beste minister Bruins, als u werkelijk staat voor de volksgezondheid, stop dan met het negeren van deze vragen en open uw ogen net als burgemeester Noordanus die in Tilburg toestemming heeft gegeven, voor het telen van 5 cannabisplanten onder strikte voorwaarden. Dan zou u moed tonen. Bij burgemeester Noordanus ging dat ook niet van de ene op de andere dag. Pas nadat hij zelf met Stichting PGMCG had gesproken, begreep hij dat deze situatie onmenselijk is voor patiënten. Misschien kunt u burgemeester Theo Weterings een keer op de koffie vragen, waarom hij het standpunt van Noordanus heeft overgenomen en tot zijn besluit is gekomen. De kamervragen die hier over gesteld zijn in 2016 zijn toen door Mw. Schippers beantwoord.

Het kan echt niet om één bedrijf een monopoliepositie te geven, concurrentie is van groot belang voor een gezonde en goede keuze. Niet alle patiënten hebben vertrouwen meer in het huidig zorgstelsel en men is zeer gesteld op het recht op zelfbeschikking.

Heroverweeg uw antwoord omtrent de problematiek van de thuiskweek, deze hoort niet bij justitie maar vooral bij medische zorg!

Wij vragen het afwijzende antwoord op het zelf kweken van medicinale cannabis te herzien.

Met vriendelijke groet,

Stichting PGMCG